Numerical study of the effect of flow velocity and flood roughness components on hydraulic flow performance in composite sections with converging floodplains

Authors

1 Civil Enigneering Department, Lahijan Branch.Islamic Azad University.Lahijan.Iran

2 Department of Civil Engnieering, University of Qom,Qom,Iran

3 Civil Engineering Department, Lahijan Branch,Islamic Azad Univeristy,Lahijan,Iran

Abstract

홍수와 그 위험을 통제해야 할 필요성은 누구에게도 숨겨져 있지 않습니다. 또한 이 현상으로 인해 다양한 경제, 사회 및 환경 문제가 영향을 받습니다. 홍수 제어 방법의 설계 및 최적 관리의 첫 번째 단계는 홍수 중 하천 거동을 올바르게 식별하는 것입니다.

홍수 경로 지정, 하상 및 하천 면적 결정 등과 같은 대부분의 하천 엔지니어링 프로젝트에서 하천 단면의 수리학적 매개변수의 평균값을 계산하는 것으로 충분합니다. 오늘날 유체 환경 연구에서 수치 및 분석 방법의 사용이 성장하고 발전했습니다.

신뢰할 수 있는 결과 생성으로 인해 물리적 모델에 대한 좋은 대안이 될 수 있었습니다. 오늘날 수치 모델의 급속한 발전과 컴퓨터 계산 속도의 증가로 인해 3D 수치 모델의 사용이 선호되며 또한 강의 속도 분포 및 전단 응력을 측정하는 데 시간이 많이 걸리고 비용이 많이 들기 때문에 결과 3D 수치 모델의 가치가 있을 것입니다.

한편, 본 연구에서는 복합단면에 대해 FLOW-3D 모델을 이용한 종합적인 수치연구가 이루어지지 않았음을 보여주고 있어 적절한 연구기반을 제공하고 있습니다.

따라서 본 연구의 혁신은 발산 및 수렴 범람원을 동반하는 비 각형 복합 단면에서 흐름의 상태 및 수리 성능에 대한 거칠기와 같은 매개 변수의 영향에 대한 수치 연구입니다.

수치해석 결과를 검증하기 위해 Younesi(2013) 연구를 이용하였습니다. 이 실험에서는 먼저 고정층이 있는 복합 프리즘 및 비 프리즘 단면의 수리 흐름을 조사한 다음 조건을 유지하면서 프리즘 및 비 프리즘 모드에서 퇴적물 이동 실험을 수행했습니다.

실험은 15미터 길이의 연구 채널에서 수행되었습니다. 이 운하는 초당 250리터의 시스템에서 재순환을 위해 제공될 수 있는 유속과 0.0088 000의 종경사를 가진 폭 400mm의 두 개의 대칭 범람원이 있는 합성 운하입니다. 범람원의 가장자리는 0.18미터와 같고 주요 운하의 너비는 0.4미터와 같습니다(그림 1).

본수로의 바닥과 벽을 거칠게 하기 위해 평균직경 0.65mm의 퇴적물을 사용하였으며, 각 단계에서 범람원의 벽과 바닥은 평균직경 0.65, 1.3, 1.78의 퇴적물로 거칠게 하였습다. (mm). 삼각형 오버플로는 운하 상류에서 운하로의 유입량을 측정하는 데 사용됩니다.

상대깊이 0.15와 0.25, 직경 14mm의 마이크로몰리나 실험과 상대깊이 0.35의 실험에서는 유속을 측정하기 위해 3차원 속도계(ADV)를 사용하였습니다. 수위는 0.1mm의 정확도로 깊이 게이지로 측정 되었습니다.

본 연구에서는 수면 프로파일의 수치적 모델을 검증하기 위해 실험 0.25-2에서 발산대의 시작, 중간 및 끝에서 세 단면의 평균 깊이 속도 분포 및 경계 전단 응력) -11.3-NP 및 0.25-2-5.7-NP 및 또한 각형 복합 단면의 0.25-2-2 P 테스트가 평가되었습니다.

각형 합성 단면의 P.20-2-2-P 테스트와 관련된 RMSE 및 NRMSE 지수 값 및 표 (2) 실험 11.3에서 RMSE 및 NRMSE 지수 값 -2-0.25-NP 및 -0.25. 2-5.7-NP가 제공됩니다. 실험 0.25-2-5.7-NP-11.3-2-0.25, NP 및 P.2.0-2-2-P의 평균 깊이 속도의 검증과 관련된 결과가 표시됩니다. 0.25-2-5.7-NP 실험에서 초, 중, 기말 NRMSE의 양은 각각 5.7, 11.8, 10.3%로 계산되었으며, 이는 초급이 우수, 중급이 양호, 최종 성적. 배치. 보시다시피, RMSE 값은 각각 0.026, 0.037 및 0.026으로 계산됩니다.

실험 11.3-2-0.25, NP에서 초급, 중급 및 최종 수준의 NRMSE 값은 각각 7, 11.2 및 15.4%로 계산되었으며, 이는 초급에서 우수 범주 및 우수 범주에서 중간 및 최종 수준. 가져 가다. 보시다시피, RMSE 값은 각각 0.032, 0.038, 0.04로 계산됩니다. 0.25-2-P 실험에서 NRMSE 값은 1.7%로 계산되어 우수 범주에 속한다. 보시다시피 RMSE 값도 0.004로 계산됩니다. 중간 깊이의 속도 분포와 관련하여 수치 모델은 실험실 결과에 적합하며 접합 영역에 작은 오류만 입력되었다고 말할 수 있습니다. 이는 2차 전지의 이동 결과로 간주될 수 있습니다. 모서리를 향해.
결론: 본 연구에서는 3차원 유동 해석이 가능한 Flow 3D 소프트웨어를 사용하여 각형 및 비각형 단면이 복합된 수로의 유동 패턴을 조사했습니다. 3개의 다른 상대 거칠기(1, 2 및 2.74)와 3개의 상대 깊이(0.15, 0.25 및 0.35) 및 5.7 및 11.3도의 발산 각도에 대해 속도의 세로 성분 변화, 평균 깊이 속도 분포, 경계 범람원에 의해 전달되는 유속뿐만 아니라 전단 응력 분포를 조사했습니다.

결과는 수로를 따라 범람원의 폭이 증가함에 따라 유속량이 감소함을 보여주었다. 또한 조도가 유동패턴에 미치는 영향에 대한 연구는 일반적으로 벽의 거칠기에 따라 모든 구간에서 유속량이 감소하는 것으로 나타났으며, 또한 본관과 범람원의 교차점에서의 유동패턴은 벽의 거칠기 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났습니다. 결과는 또한 상대 깊이가 증가하거나 상대 거칠기가 감소함에 따라 주 수로와 범람원 사이의 속도 구배가 감소함을 보여주었습니다.

Intrpduction: The need to control floods and their dangers is not hidden from anyone. In addition, a wide range of economic, social and environmental issues are affected by this phenomenon. The first step in the design and optimal management of flood control methods is the correct identification of river behavior during floods. In most river engineering projects such as flood routing, determining the bed and river area, etc., calculating the average values of hydraulic parameters of the river section is sufficient. Today, the use of numerical and analytical methods in the study of fluid environment have grown and developed. Due to the production of reliable results, they have been able to be a good alternative to physical models. Today, with the rapid development of numerical models and increasing the speed of computer calculations, the use of 3D numerical models is preferred and also due to the fact that measuring the velocity distribution and shear stress in rivers is very time consuming and expensive, the results of 3D numerical models It will be valuable. On the other hand, the present studies show that comprehensive numerical research using FLOW-3D model has not been performed on composite sections, so a suitable ground for research is provided. Therefore, the innovation of the present study is the numerical study of the effects of parameters such as roughness on the status and hydraulic performance of the flow in non-prismatic composite sections, which are accompanied by divergent and convergent floodplains, which have received less attention numerically.

Methodology: Younesi (2013) research has been used to validate the results of numerical simulation. In these experiments, first the hydraulic flow in composite prismatic and non-prismatic sections with fixed bed was examined and then, while maintaining the conditions, sediment transfer experiments were performed in prismatic and non-prismatic mode. The experiments were performed in a research channel 15 meters long. This canal is a composite canal with two symmetrical floodplains with a width of 400 mm with a flow rate that can be provided for recirculation in the system of 250 liters per second and a longitudinal slope of 0.0088 000. The depth of the main canal to the edge of the floodplain is equal to 0.18 meters and the width of the main canal is equal to 0.4 meters (Figure 1). In order to roughen the bed and walls of the main canal, sediments with an average diameter of 0.65 mm have been used and at each stage, the walls and bed of floodplains have been roughened by sediments with an average diameter of 0.65, 1.3 and 1.78 (mm). A triangular overflow is used to measure the inflow to the canal, upstream of the canal. In order to measure the flow velocity in experiments with relative depth of 0.15 and 0.25, a micromolina with a diameter of 14 mm and in experiments with relative depth of 0.35, a three-dimensional speedometer (ADV) was used. The water level was also taken by depth gauges with an accuracy of 0.1 mm.
Result and Diccussion: In the present study, in order to validate the numerical model of water surface profile, average depth velocity distribution and boundary shear stress in the three sections at the beginning, middle and end of the divergence zone) in experiments 0.25-2-11.3-NP and 0.25-2-5.7-NP and Also, the 0.25-2-2 P test of the prismatic composite section has been evaluated. In Table (1) the values of RMSE and NRMSE indices related to the P.20-2-2-P test of the prismatic composite section, and also in Table (2) the values of the RMSE and NRMSE indices in the experiments 11.3-2-0.25-NP and -0.25. 2-5.7-NP is provided. The results related to the validation of the average depth velocity of the experiments 0.25-2-5.7- NP-11.3-2-0.25, NP and P.2.0-2-2-P are shown. In 0.25-2-5.7-NP experiment, the amount of NRMSE in elementary, middle and final grades was calculated to be 5.7, 11.8 and 10.3%, respectively, which is in the excellent grade in the elementary grade and good in the middle and final grades. Placed. As can be seen, the RMSE values are calculated as 0.026, 0.037 and 0.026, respectively. In the experiment 11.3-2-0.25, NP, the NRMSE values in the primary, middle and final levels were calculated as 7, 11.2 and 15.4%, respectively, which are in the excellent category in the primary level and in the good category in the middle and final levels. Take. As can be seen, the RMSE values are calculated as 0.032, 0.038 and 0.04, respectively. In the 0.25-2-P experiment, the NRMSE value was calculated to be 1.7%, which is in the excellent category. As can be seen, the RMSE value is also calculated to be 0.004. Regarding the medium-depth velocity distribution, it can be said that the numerical model has an acceptable compliance with the laboratory results and only a small error has been entered in the junction area, which can be considered as a result of the movement of secondary cells towards the corners.
Conclusion: in this research The flow pattern in waterways with composite prismatic and non-prismatic sections was investigated using Flow 3D software that is capable of three-dimensional flow analysis. For three different relative roughnesses (1, 2 and 2.74) as well as three relative depths (0.15, 0.25 and 0.35) and divergence angles of 5.7 and 11.3 degrees, changes in the longitudinal component of velocity, The average depth velocity distribution, the boundary shear stress distribution as well as the flow rate transmitted by the floodplains were investigated. The results showed that with increasing the width of floodplains along the canal, the amount of velocity decreases. Also, the study of the effect of roughness on the flow pattern showed that in general, with wall roughness, the amount of velocity has decreased in all sections and also the flow pattern at the junction of the main canal and floodplain is more affected by wall roughness. The results also showed that with increasing relative depth or decreasing relative roughness, the velocity gradient between the main channel and floodplains decreases

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